czwartek, 23 kwietnia 2020

KLASA VI - Muzykoterapia

Temat: Muzyka w terapii, czyli muzykoterapia

Co będziecie dzisiaj robić?
- Nauczycie się rozróżniać funkcje muzyki
- Poznacie pojęcie arteterapia i muzykoterapia
- Posłuchacie muzyki


Wpływ muzyki na nastrój oraz duchowość człowieka istniał od tysięcy lat, a obecność muzyki w wielu religiach świata oraz obrzędach magicznych, tylko ten fakt potwierdza. Warto więc dowiedzieć się, w jaki sposób współcześnie muzyka może być stosowana. Część osób słucha muzyki dla rozrywki, a część wykorzystuje ją w różnego rodzaju terapiach – do leczenia lub w celu poprawy nastroju.


We współczesnych czasach muzyka znalazła zastosowanie w medycynie i stała się częścią arteterapii, która polega na leczeniu poprzez sztukę. Nazwa arteterapii wywodzi się z języka angielskiego (art therapy) i ma łączyć dwie części - terapię oraz sztukę. Sama arteterapia nie wymaga od uczestników i leczonych osób wcześniejszego doświadczenia; sztuka ma stać się formą wyrazu, uwolnienia uczuć, a także komunikacji (w przypadku osób, u których stwierdzono problem z wyrażaniem swoich myśli, emocji czy zamiarów drogą słowną). Arteterapia jest stosowana głównie przy chorobach i problemach emocjonalnych i psychicznych, jednak u części pacjentów pomaga też przy fizycznych objawach. Istnieje wiele technik arteterapii: może ona bazować na malarstwie, rysunku, rzeźbie czy grafice, ale też na tańcu, teatrze czy filmie. Osobną dziedziną arteterapii jest muzykoterapia, czyli terapia za pomocą muzyki.



MUZYKOTERAPIA

Muzykoterapia jako nauka pojawiła się w XX wieku. Można ją podzielić na bierną (zakładającą brak fizycznego udziału, jedynie słuchanie muzyki) i aktywną (która wymaga od uczestnika udziału, w formie śpiewu, gry na instrumencie lub improwizacji ruchowej). Muzykoterapia ma dość szerokie zastosowanie, a wyniki jakie przynosi to między innymi:
  • rozładowanie emocji i napięcia;
  • integracja grupy zajęciowej;
  • rozbudowanie wrażliwości;
  • poprawa sprawności motoryczno‑percepcyjnej;
  • umiejętność relaksacji
Celem muzykoterapii może być szeroko rozumiana terapia i leczenie z przypadłości fizycznych, psychicznych i emocjonalnych. Stosuje się ją także w celu ogólnego rozwoju człowieka, uwrażliwienia i umuzykalnienia, a także w nauce odpoczynku i relaksu.


Posłuchajmy
Wysłuchaj utworu Gassenhauer i spróbuj  krótko opisać emocje, jakie towarzyszą Ci w trakcie jego słuchania.
Odpowiedź zapisz w zeszycie.


Celem muzykoterapii jest także ogólny rozwój człowieka, uwrażliwienie i umuzykalnienie, a także nauka odpoczynku i relaksu oraz zwalczanie depresji. Zapoznaj się z utworami, które są stosowane w muzykoterapii.
Pierwszy przykład to utwór Franza Schuberta Marsz wojskowy op. 51, nr 1, który jest stosowany przy leczeniu depresji.

Drugi przykład to Symfonia nr 41 Wolfganga Amadeusza Mozarta, znana także jako Jowiszowa, która ma za zadanie stymulować/pobudzać słuchającego.



Trzeci przykład to utwór „Taniec ognia” z baletu „Czarodziejska Miłość” Manuela de Falli. Utwór ten ma za zadanie tłumić gniew.


Mając wiedzę na temat zastosowania muzyki w leczeniu i medycynie, warto samemu zacząć stosować muzykę w celu odpoczynku czy relaksu. Chociaż w przypadku poważnej choroby lepiej udać się do lekarza, to część emocji może z powodzeniem zostać odreagowana poprzez słuchanie muzyki. Utworów można użyć nie tylko do zrelaksowania się, ale też do aktywizacji czy zmotywowania się do pracy lub jakiegoś działania. W myśl muzykoterapii, muzyka uspokajająca powinna cechować się raczej powolnym tempem, brakiem instrumentów o ostrym brzmieniu oraz wokalu, niskim poziomem głośności oraz brakiem mocnych kontrastów. Muzyka aktywizująca powinna mieć cechy przeciwne: szybkie tempo, spore kontrasty, różne grupy instrumentów i spore zróżnicowanie. W myśl tych zasad świetnym utworem do odpoczynku i relaksu oraz rozładowania emocji jest Aria na strunie G Jana Sebastiana Bacha.
Wysłuchaj teraz utworu Aria na strunę G. W czasie słuchania utworu zamknij oczy i spróbuj się wyciszyć. Następnie spróbuj opisać to co czujesz.

Zadanie 1
Przypomnij sobie piosenkę "Powietrzna muzyka" (podręcznik s. 136) i nagraj filmik, jak ją śpiewasz. Następnie prześlij film na adres: paulina.czolnik.szkola@gmail.com


Wersja instrumentalna:




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz